Turneringsstart 2020/21

Vi gik allesammen og ventede på det, nogle af os forberedte sig på det, og i går skete det så – turneringsplanerne for de forskellige rækker begyndte at blive lagt op på DDU’s hjemmeside.

Denne dag bliver der set frem til i de fleste klubber, og også hos mig, da det altid er spændende at se hvordan holdene fordeler sig i rækkerne til den nye sæson, og hvor mange nye hold der er kommet til siden sidste sæson.

Som det efterhånden er blevet kutyme, har jeg igen lavet en vanvittigt overskuelig oversigt over alle rækkerne i det danske dart-ligasystem, som kan ses nedenfor:

Holdfordeling

For jer der ikke har øjne som et mikroskop, kan det muligvis være nødvendigt at klikke på billedet for at åbne det i en større version…

Jeg er ikke helt klar over hvordan den enlige kvalrække på Sjælland fungerer – alle 4 hold som er rykket op fra den i forhold til sidste sæson er placeret i Danmarksserie 2, men der er hold fra både Danmarksserie 1 (Gentofte og Slangerup) og Danmarksserie 2 (Avedøre, Kjøge og KT Bjørnen) i Kvalrække A i den kommende sæson. Tilsyneladende fungerer den som feeder-række for begge ovenliggende Danmarksserier.

I nyheden på hjemmesiden fra Turneringsudvalget hæftede jeg mig især ved denne sætning:

Unavngivet

Forhåbentlig (samtlige fingre og tæer er krydset) betyder det at der kigges på det absurde i at Djursland på en eller anden måde er kommet til at høre til Nordjylland. Det virker lidt spøjst, at fynboerne kan nøjes med at rejse rundt på Fyn (og Langeland, naturligvis) helt op i Danmarksserien, mens holdene på Djursland helt nede i Serie 1 skal bruge weekenderne på at køre til Hirtshals, Hjørring, Brønderslev, Frederikshavn…

De hører efter min mening i stedet hjemme i Kvalrække F (og efterfølgende Danmarksserie 7), hvor de i så fald skulle møde holdene fra Aarhus, Hinnerup, Galten mv.

Unavngivet
Nuværende inddeling af rækkerne i Jylland/Fyn

Jeg er (heldigvis) ikke en del af Turneringsudvalget, for det er en lidet misundelsesværdig opgave de har med at få hele kabalen til at gå op, men min første tanke når jeg ser på kortet over klubber i Jylland og på Fyn, er lige at rette linjen der skiller Danmarksserie 7 og 8 lidt op. Et (ganske hastigt og kun lidt gennemtænkt, red.) bud kunne se således ud:

Unavngivet
Alternativ inddeling af rækkerne i Jylland/Fyn

Hvis vi nu rent hypotetisk og ganske naivt antog, at man bare kunne flytte klubberne der er tilmeldt i denne sæson rundt på tværs og lidt op og ned i rækkerne uden at de blev sure over det, ville det med en rækkestørrelse på 12 hold i Danmarksserien og Kvalrækken betyde at der ville komme et par små Serie 1-puljer på hhv. 5 og 6 hold under Kvalrække E og H, mens der kunne laves en Serie 1-pulje på 10 hold under Kvalrække F. Jeg havde egentlig også lavet et par lidt mere radikale forslag, men efter at have kigget lidt på dem, tænker jeg at fynboerne og sønderjyderne nok ville have været lige så utilfredse som dem på Djursland er nu 😁

I øvrigt mener jeg at nummereringen af Danmarksserierne og Kvalrækkerne er helt hen i vejret (hvilket kommer fint til udtryk i min oversigt øverst) – det eneste logiske ville naturligvis være at starte øverst til venstre på kortet, og kalde den nordjyske Danmarkserie under 3. division Nord for Danmarksserie 1, og så have Kvalrække A og B under den. Alt andet er noget rod!

Med sådan en smøre ønsker jeg alle en god sæson!

Skriv en kommentar